Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Saturday, March 19, 2016

KETIKA ABU JAHAL MINTA TOLONG KEPADA NABI MUHAMMAD SAW

بسم الله الرحمن الرحيم

Satu kisah Abu Jahal yg ingin memerangkap Nabi  Muhammad s.a.w.

Abu jahal nak bagi Nabi yg mulia jatuh ke dlm lobang. Digalinya lobang didepan rumah baginda s.a.w.

Lalu berangan angan dan berkata Abu Jahal :

“ seorang Rasul terperangkap kedalam lubang , padahal ia mempunyai wahyu dari Tuhan tetapi tidak mengetahui ada perangkap di depannya “ .

Lubang sudah digali di depan pintu rumah Nabi Muhammad s.a.w.  tetapi nabi tidak keluar, pintu diketuk Nabi tetap tidak keluar , diketuk kedua kalinya Nabi pun tidak keluar , kemudian pintu diketuk untuk ketiga kalinya maka Rasulullah membuka pintu dan memeranjatkan Abu jahal, kemudian Abu Jahal panik dan mundur ke belakang.... akhirnya ia masuk sendiri ke dalam lubang yang digalinya , siapa yang ia minta pertolongan saat itu ? ialah Muhammad s.a.w.  !

Teman-teman Abu Jahal yang menyaksikan Abu Jahal yang ingin mencelakakan nabi dari jauh, mereka nak pastikan ia berhasil atau tidak . Maka ketika mereka melihat Abu Jahal yang terjatuh kedalam lubang itu , mereka pun lari takut kepada Nabi Muhammad dan tidak mau menolong Abu Jahal , maka siapa yang akan menolongnya tika itu ? , siapa yang ia panggil ? Muhammad s.a.w. !

Ia memanggil “ Ya Muhammad !” , tidak salahkah ia menggali lubang untuk mencelakakan nabi Muhammad dan setelah terpuruk sendiri ia meminta bantuan kepada nabi Muhammad s.a.w ?

Hmmmmmm ... syirik tak mintak pertolongan kpd manusia tika itu ?
Mintalah kepada Allah jangan minta kepada manusia !??,?

Maka tangan mulia itupun dihulurkan untuk mengangkat tangan Abu Jahal,  padahal itu musuhnya yang selalu menghalangi dakwah beliau s.a.w. tetapi ia diangkat dan diselamatkan oleh sayyidina Muhammad s.a.w , menyelamatkan Abu Jahal dari perangkap yang telah ia buat untuk mencelakakan dirinya,......

kenapa ?

Padahal jika Nabi Muhammad membunuhnya maka berkuranglah satu orang yang menjadi penghalang dakwah , sudah jelas-jelas siang dan malam ia selalu memerangi dakwah sang Nabi di Makkah , biarkan saja jika ia mati dalam perangkap itu kerana akan bertambah mudah dakwah Nabi s.a.w .

Namun beliau s.a.w.  ingin menyelamatkan orang yang paling jahat didalam dakwahnya , kalau boleh dia nak  selamatkan abu jahal dari kemurkaan Allah subhanahu wata’ala , kalau boleh dia nak selamatkan abu jahal  dari api neraka , maka beliau selamatkan Abu Jahal barangkali ia mendapatkan hidayah dan masuk Islam supaya ia selamat dari api neraka , demikian indahnya nabi kita Muhammad s.a.w.

Wallahu`alam

***Moga moga kita doakan juga umat islam di negara kita khasnya, kita sama sama selamatkan mereka dari menzalimi, juga dari dizolimi ******

Moga moga pendekatan PAS akan membuahkan hasil.... sama sama berdoa !

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej