Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Tuesday, March 27, 2018

Adakah anda seorang Islam yang menggunakan agamanya untuk kehidupan


*Pengguna Agama?*
Apabila lahir, mak ayah gunakan agama. Tahnik. Aqiqah. Tahlil doa selamat. Tumbang kambing.
Hampir baligh. Guna agama. Kena jawi. Baru bersih.
Besar sikit. Guna agama. Masuk tahfiz, KAFA.
Nak kahwin. Guna agama. Pergi Pejabat Qadhi.
Nak beli rumah baru. Guna agama. Cari pembiayaan Islamik.
Nak beli makanan. Guna agama. Cari yang ada cop Halal.
Nak sesuatu hajat. Guna agama. Buat solat hajat, tahajjud.
Berniat nak kahwin satu lagi. Guna agama. Sunnah katanya, tak mau zina, kahwin di Golok.
Tapi bila berpolitik;
“PAS mempergunakan agama!. Ulama’ PAS bertopengkan Islam untuk politik. Semua tu nak raih undi!”
Kenapa perlu dibeza-bezakan?
Kenapa perlu politik suku, agama suku?
Kenapa politik tidak boleh digunakan agama?
Jika tidak, sia-sialah bacaan Doa Iftitah kita sepanjang hari;
“Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya kepada Allah seru sekalian alam. Sekali-kali tidaklah aku menyekutukanNya. Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Islam”.
Adakah anda seorang Islam yang menggunakan agamanya untuk kehidupan?
Aku: Ya.
K.Jihadi

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej