Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Monday, May 16, 2016

KRONOLOGI SERANGAN TERHADAP TGHH

KRONOLOGI SERANGAN TERHADAP TGHH

Setelah terbongkarnya group whatsapp cybertrooper yang mempropagandakan isu-isu menjatuhkan TGHH, kita boleh melihat orang-orang terdapat kumpulan tertentu yang konsisten daripada dulu bekerja mencalarkan imej Ayah Chik.

1) 2008:UG
Berlaku selepas PRU12, sewaktu Pak Lah PM. Cadangan ini dikemukakan oleh Ayah Chik pertamanya dalam dialog PAS Pusat (JKPP). Kebanyakannya respon positif. DAP dan PKR sendiri menyokong.

UG sebenarnya adalah satu bentuk kerajaan tanpa pembangkang. Yang membuatkan JKPP, DAP dan PKR bersetuju kerana maslahahnya yang cukup besar, iaitu mampu membebaskan mahkamah, media dan badan-badan kerajaan daripada dikuasai oleh satu parti sahaja. Kita berkuasa heret menteri-menteri korup ke mahkamah tanpa boleh disekat. Praktis undang-undang dan demokrasi lebih realistik dibandingkan dengan sekarang.

Tetapi apabila dicadangkan kepada Pak Lah, UMNO bergolak antara setuju dan tidak. Kebanyakan yang punya rekod buruk tidak menerima kerana takut dihadap ke mahkamah. Lalu idea ini tergantung tanpa persetujuan.

Tiba-tiba sahaja beberapa kumpulan serentak mencipta isu bahawa PAS nak bergabung dengan UMNO. Ayah Chik jadi sasarannya. Sebahagian JKPP, pemimpin DAP dan PKR yang asalnya bersetuju tiba-tiba mengecam Ayah Chik, seolah-olah mengkhianati perjuangan pembangkang.

Mereka cipta persepsi bahawa UG ialah PAS masuk dalam BN dan lawan pembangkang. Itu silap bila UG mana ada pembangkang. DAP dan PKR akan duduk sekali dalam kerajaan.

2) 2009:PERTEMBUNGAN TGNA TGHH:
TGNA sendiri telah diberikan gambaran yang silap terhadap maksud UG. Waktu tu Husam Musa sebagai exco kanan, dan penasihat TGNA ialah Anuar Bakri Haron. TGNA berasa marah dan memutuskan tidak akan bersama Barisan Nasional lagi buat kali kedua. Ianya untuk mencipta pertembungan antara TGNA dan Ayah Chik.

3) 2009: 10 BUDAK HITAM
10 Ahli Parlimen PAS membuat sidang media dan menurunkan tandatangan menyokong TGNA. Mereka diketuai Hatta Ramli. Turut terlibat ialah Khalid Samad, Kamaruddin Jaafar, Dzulkefly Ahmad, Siti Zailah Yusof, Dr Mariah Mahmud, Dr Mohd Hayati Othman dan Mujahid Yusof Rawa. Kredibiliti Ayah Chik terus dicabar secara halus.

Namun selepas Ayah Chik berjumpa TGNA di Kelantan dan menerangkan sendiri UG, TGNA boleh menerima dan menyerahkan kebijaksanaan kepada Ayah Chik. Isu pertembungan selesai tetapi perkara ini terus dimainkan.

4) 2009: PROJEK LANGGAR HADI
Aduka Teruna secara terbuka dalam blognya telah melancarkan misi Langgar Hadi; satu projek untuk memburukkan Ayah Chik supaya beliau jatuh dalam muktamar terdekat. Ianya turut dibantu beberapa bloggers yang lain dn memiliki dana khusus.

Namun projek ini juga gagal kerana sehingga pemilihan 2013, Presiden PAS tidak dicabar.

5) 2009: KEJATUHAN PAS PERAK
Ianya berlaku hasil sabotaj BN membeli beberapa ADUN PKR sehingga kerajaan pimpinan DS Nizar jatuh. Sebelum itu Anwar terlebih dahulu menggunakan taktik beli ADUN sebegitu dalam projek 16 Septembernya. Tapi BN lebih licik menyebabkan bukan sahaja PKR kehilangan ADUN, TP PR seluruhnya kehilangan negeri.

Sebenarnya sebelum kejatuhan ini kepimpinan DS Nizar sudah banyak bercanggah dengan PAS negeri dan Pusat. Beberapa tindakannya turut mengundang rasa tidak puashati istana, termasuk isu-isu pembelaan melayu.

Walaupun pertukaran kerajaan tidak berlaku mengikut undang-undang, tetapi ia senyap begitu sahaja apabila sultan sendiri menyempurnakan majlis angkat sumpah Zambry. Kudeta di Perak langsung tidak dibantah istana. Kelemahan DS Nizar dalam mainan politik tanah melayu mengakibatkan kepimpinannya tidak mampu bertahun setahunpun.

Tetapi muncung meriam dihalakan pula pada Ayah Chik, kononnya kejatuhan Perak adalah berpunca dari pentadbirannya. Apa kaitan ADUN PKR dibeli dengan PAS? Presiden PAS terus diserang tanpa alasan munasabah.

6) 2012: KUASAI HARAKAH
Sebuah blog yang menjadi viral dikalangan penyokong PAS dengan nama Selamatkan Harakah mendedahkan pelbagai percaturan yang dilakukan sejak hampir 8 tahun lalu. Blog tersebut fokus kepada Zulkifli Sulong dan Rashidi Razak sebagai peroska utuama.

Ini menjawab persoalan Harakah yang dilihat semakin tidak memainkan peranan sebagai lidah rasmi PAS, tetapi lebih kepada lidah rasmi PR. Orang-orang yang ditonjolkan kebanyakannya dari kalangan 10 budak hitam, dan kebanyakan ustaz-ustaz, Pemuda dan Ulama digelapkan dari laporan. Turut terpalit adalah Tuan Guru Presiden sendiri apabila ketokohan pimpinan PR lain lebih ditonjolkan daripada beliau.

Ahli-ahli yang perasan perubahan ini mula merasa mual dan tidak lagi membaca harakah mengakibatkan prestasi jualan merudum dengan teruknya, dibandingkan dengan prestasi akhbar-akhbar lain.

7) 2012: SABOTAJ KUMPULAN TAK SEHALUAN

Cara nak jatuhkan Presiden, jatuhkan dahulu orang sekelilingnya. Dengan menguasai posisi penting dalam harakah, kumpulan ini menonjolkan diri mereka dalam harakah, dalam masa yang sama melempar persepsi negatif di kalangan ahli. Orang pertama yang menjadi mangsa ialah Ustaz Hasan Shukri dengan membesarkan isu KOHILAL. 2009 mereka berjaya buat pertama kali menjadi majoriti.

Pemilihan 2011 pula menyaksikan PAS Pusat didominasi oleh mereka. Dengan penguasaan itu, mereka telah berjaya meletakkan polisi-polisi yang mengarut yang tidak selari dengan kehendak Islam. ditambah dengan kekuasaan PAS di 4 negeri, mereka turut mengganggu sehingga Exco Agama Selangor waktu itu, Dr Hasan Ali terkesan dan bertindak diluar jangkaan.

Dr Hasan Ali dijadikan mangsa seterusnya. Sikap melatah beliau tambah memudahkan rancangan. Selepas beliau, Ustaz Nasha pula mangsanya.

Selepas menjatuhkan beberapa nama yang tinggi, mereka terus menggantikan takhta tersebut menghampiri jawatan Presiden PAS. Ayah Chik dihimpit keseorangan di puncak.

8) 2013: KEJATUHAN KEDAH
Akibat percakaran dalaman melibatkan Ir Phahrol Razi dan beberapa pimpinan lain, PAS gagal mempertahankan kemenangan di Kedah. Sebelum dari kejatuhan itu, pergolakan dalaman jelas kelihatan dengan isu-isu seperti KUIN dan penolakan jawatan TMB.

Isu ini kemudiannya dihalakan kepada Presiden, kononnya beliau gagal menghalang pergolakan sehingga PR kerugian sebuah kerajaan. Isu ini digunakan untuk mendesak Ayah Chik melepakan jawatan secara terhormat, kerana tidak ada calon sehingga kini yang dilihat mampu menyaingi jawatan Presiden PAS.

Kumpulan ini sengaja membutakan fakta bahawa PAS dibawah Ayah Chik telah berjaya mengekalkan kemenangan Kelantan, serta menambah kerusi di Selangor. Kemenangan Kedah dan Perak sebelum ini pun berlaku di bawah kepimpinannya.

9) 2013: SAMAN 2J
Sosok ini terus diasak luar dan dalam, apabila kenyataan beliau mempertahankan kerusi-kerusi PAS diputar sehingga mengheret ke mahkamah. Masalah-masalah teknikal sengaja dicipta sehingga berlaku tuntutan JID sebanyak RM2 juta. Perkara ini diviralkan semaksimanya seolah-olah Shamsul telah menang kes akibat kecuaian pihak guaman Ayah Chik.

Namun disebabkan sokongan luar biasa terhadap Ayah Chik dan komplen yang dilontar kepada peguambela beliau, perkara ini terus dibetulkan dan akhirnya, Ayah Chik bebas dari tuduhan. Saman itu hanyalah fitnah semata-mata. Isu yang asalnya bertujuan menjatuhkan Ayah Chik bertukar menjadi isi yang menaikkan lagi pengaruh beliau dengan sokongan luar biasa ahli. Seluruh pelusuk Malaysia termasuk Sabah Sarawak hadir ke Mahkamah Kuala Terengganu mengikuti siri-siri perbicaraan.

10) 2014: KRISIS MB SELANGOR
Bermula dari Langkah Kajang, PKR menunjukkan belang apabila mencatur politik Malaysia tanpa mengambil kira permuafakatan dalam PR. Anwar ketika mengumumkan dirinya sebagai calon Kajang, secara jelas menyatakan beliau mungkin MB Selangor yang baru. Rakyat terpinga-pinga kehairanan kerana TSKI menjalankan amanah MB tanpa sebarang masalah.

Apabila TSKI difitnah, Ayah Chik berpendirian untuk membela beliau dan mengarahkan PAS menyokon kepimpinan beliau selagi tidak dibuktikan tuduhan terhadapnya. Ini mengakibatkan Ayah Chik dikritik hebat kerana tidak sependapat dengan DAP dan PKR. Namun Ayah Chik tetap berpegang dengan prinsip keadilan sehingga TSKI dipecat dari PKR.

Setelah akur kelayakan TSKI telah tiada akibat dipecat, Ayah Chik dituduh tidak mengikut mematuhi mesyiurat PR apabila tetap menghantar lebih dari satu nama kepada istana. Cubaan PR mengingkari tuntutan istana menyebabkan sultan bertitah murka kepada DAP dan PKR. Mujurlah Ayah Chik menyelamatkan maruah PR dengan tindakannya. Tetapi isu ini telah dipulas sehingga memburukkan Ulama Dunia itu.

11) 2014: HUDUD
Setelah berpuluh kali perjumpaan diadakan dengan DAP dan PKR, dan mereka sudahpun bersetuju akan prinsip PAS dalam melaksanakan undang-undang Syariah, tiba-tiba penentangan terhadap hudud sekali lagi diviralkan. Kelantan diserang dengan berbagai peluru dan kesabaran Ayah Chik diuji. Mereka sengaja menimbulkan kemarahan ahli supaya Ayah Chik didesak untuk memutuskan hubungan tahaluf.

Dalam suasana sekarang, mana-mana pihak yang memutuskan ikatan PR akan dilihat oleh rakyat sebagai pengkhianat. Ayah Chik tetap menyatakan kebersamaan dengan PR dan mereka mati akal.

12) 2014: JAWATAN TIMB KETUA ULAMA DUNIA
Setelah dilantik sebagai Timbalan Kepada Dr Yusof Al-Qardawi, kepercayaan rakyat Malaysia bertambah terhadap Ayah Chik berbanding Anwar yang sudah tercalar teruk imejnya dengan isu MB Selangor. Anwar terpaksa cover dengan menjemput beberapa tokoh-tokoh agamawan Islam untuk mengangkat kembali imejnya. Agamawan ini digunakan untuk mempertikaikan keabsahan Majlis Syura Ulama yang banyak membantu Ayah Chik dalam membuatkan keputusan parti setelah kebanyakan JKPP mencatur keputusan sewenang-wenangnya.

Isu perlantikan Timbalan Ulama dunia juga digunakan untum mendesak Ayah Chik berundur dari Presiden. Alasan mereka, kerja-kerja Presiden akan mengganggu peranannya di medan antarabangsa. Mereka tidak sedar, Ayah Chik sudah terlibat di peringkat antarabangsa sejak tahun 80an lagi.

13) 2014: KEHADIRAN MEETING
Lim Guan Eng tiba-tiba mempertikaikan kehadiran Ayah Chik dalam mesyuarat PR yang selama ini berjalan seperti biasa tanpa dengan kehadiran ketiga-tiga wakil. Namun semua itu mudah ditepis oleh Ayah Chik apabila mendedahkan, sejak PR ditubuhkan, Lim Guan Neg lebih banyak tidak hadir mesyuarat darinya, itupun kerana keuzuran beliau yang telah diketahui umum.

LGE terus menerima padah dari kenyataannya apabila rakan PR di Penang mendedahkan mesyuarat PR di negeri tersebut tidak pernah diadakan sejak beberapa tahun lalu. Dan kehadiran Ayah Chik ke Mesyuarat terakhir PR menutup isu yang sengaja direka ini.

15) 2015: HAWAII FIVE O
Pembongkaran kerja tidak bertanggungjawab Dr Hatta Ramli yang menggunakan jentera parti (pasukan gerak saraf) menjalankan kerja memburukkan presiden dan mencatur politik dalaman parti memberi jawapan bahawa segala isu yang timbul adalah rancangan pihak tertentu. Samada pasukan ini dilibatkan dari awal ataupun sejak isu Kajang, yang pasti pendedahan Ketua Pemuda Pahang, pUstaz Fadli Ibrahim itu menggambarkan sebuah perancangan grand design dibelakangnya.

Ini hanyalah beberapa kronologi ringkas. Banyak lagi isu-isu yang diciptakan kumpulan ini yang sekiranya diperhati satu-persatu. Dan ini hanya bentuk sabotaj terhadap Ayah Chik, belum lagi diceritakan sabotaj terhadap PAS secara khusus yang bermula lebih awal dari kronologi ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej