Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Tuesday, May 24, 2016

Mohon baca dan fahami TULISAN di bawah ini. Kerana kebanyakan diantara kita memisah POLITIK dan DAKWAH

Mohon baca dan fahami TULISAN di bawah ini. Kerana kebanyakan diantara kita memisah POLITIK dan DAKWAH.

رسائل  :      273

بدعة الفصل بين الدعوي والسياسي  !!

تنتشر بين الإسلاميين وأفراد الحركات الإسلامية في هذه الأيام أفكار خاطئة ..وتعلو أصوات تدعو دعوات مردودة ..لا تتفق مع منهج الدعوة الإسلامية !!

من هذه الدعوات الخاطئة الدعوة إلى فصل الدعوي عن السياسي!!

يعتبرون الداعية داعية فقط .. ويمنعون عليه التكلم في الأمور السياسية..لأنه لا علم له بالسياسة ..ولافهم لمدخلاتها..وإن تكلم بالسياسة أنكر بعض إخوانه عليه ..وقالوا له : " إيش عرفك بالسياسة ! خليك للدعوة ! وميدانك المسجد! وكلامك بالتربية والتزكية والروحية فقط " !!

أن يدعو الرسميون إلى فصل السياسة عن الدين والدعوة أمر مفهوم ،لأنهم لا يحبون الدعوة ولا الدعاة ..أما أن يدعو إلى ذلك بعض أفراد الحركة الإسلامية فهذه مصيبة !!

هذه الدعوة الخاطئة دعوة إلى تفريغ الدعوة من معناها وعمومها ..وهي كالدعوة إلى فصل الدين عن الدولة عند الرسميين والعلمانية ! وهي : "علمانية دعوية " مردودة!!

الحركة الإسلامية تدعو إلى الإسلام بعمومه وشموله.. ومعلوم أن الإسلم منهاج حياة شامل ..ويتدخل في كل شيء في المجتمع..وعلى الداعية أن يتكلم في كل أمور الأمة ، من وجهة نظر الإسلام..

على الداعية الرباني أن يتكلم في التربية ..والتزكية ..والأخلاق .. والاقتصاد .. والاجتماع .. والسياسة ..والحكم .. والجهاد ..والإعلام ..وغير ذلك ...فهذه هي طبيعة الإسلام .. وهذا هو منهج الدعوة..فلا يجوزالفصل بين السياسي والدعوي عند الداعية الرباني !!....

(الدكتور عبد الفتاح الخالدي)

Syeikh Dr Salah Abdul Fattah Khalidi : Bid'ah memisahkan dakwah dengan politik.

Pada hari ini telah tersebar dikalangan islamis dan anggota-anggota gerakan Islam fikrah yang salah dan semakian kuat seruan yang mesti ditolak yang bersalahan dengan manhaj dakwah Islam.

Antara seruan yang salah ini ialah menyeru kepada pemisahan antara dakwah dan politik.
Mereka menganggap pendakwah itu hanyalah pendakwah semata-mata dan mereka menghalang pendakwah dari berkcakap hal-hal politik kerana dia dianggap tiada ilmu berkenaan politik dan tidak memahami selok beloknya dan jika dia bercakap juga berkenaan politik kawan-kawannya akan membantahnya dengan berkata : "Apa yang kamu tahu berkenaan politik, kamu berdakwah saja sudahlah, tempat kamu di masjid, kamu bercakap berkenaan tarbiyah, tazkiyah dan kerohanian sajalah".

Orang-orang kerajaan menyeru kepada pemisahan politik dengan agama dan dakwah adalah perkara yang boleh difahami kerana mereka memang tidak suka dengan dakwah dan pendakwah, akan tetapi jika ianya diseru oleh anggota gerakan Islam maka ianya merupakan musibah yang besar.

Seruan yang salah ini ialah seruan supaya mengosongkan dakwah dari maknanya dan keluasannya...ianya sama seperti seruan pihak-pihak kerajaan dan puak sekular supaya memisahlan agama dari pemerintahan negara. Ianya adalah "pensekularan dakwah" yang mesti ditolak.

Gerakan Islam mestilah menyeru kepada Islam secara menyeluruh...dan sudah diketahui Islam adalah sistem kehidupan yang menyeluruh..dan ia berkait dengan semua urusan masyarakat...dan pendakwah mestilah bercakap berkenaan semua urusan umat dari sudut pandangan Islam.

Pendakwah yang rabbani mestilah bercakap berkenaan tarbiyah, tazkiah, akhlak, ekonomi, sosial, politik, pemerintahan, jihad, media dan lain-lain.

Inilah hakikat sebenar Islam dan inilah sistem dakwah.Tidak boleh sekali-kali dipisahkan antara politik dan dakwah di sisi pendakwah yang rabbani.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej