Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Thursday, February 26, 2015

Bagaimana Portugal cemerlang berakhir dengan perang dadah

Bagaimana Portugal dengan cemerlangnya mengakhiri perang dadah dalam negara mereka

Pada 1990-an, Portugal berhadapan dengan wabak dadah. Penggunaan dadah yang umumnya tak lah lebih teruk daripada negara jiran. Kaji selidik 2001 mendapati bahawa 0.7 peratus daripada populasi telah menggunakan heroin sekurang-kurangnya satu-satu masa, kedua tertinggi kadar selepas England dan Wales di Eropah.

Pada tahun 1998, Portugal melantik Suruhanjaya Khas daripada doktor, peguam, ahli psikologi, dan aktivis untuk menilai masalah dan mencadangkan saranan polisi. Selepas lapan bulan analisis, Suruhanjaya menasihatkan kerajaan untuk memulakan satu pendekatan yang sangat berbeza.

Dan bukannya bertindak seperti lain lain kerajaan , dengan undang-undang toleransi sifar dan penekanan terhadap penguatkuasaan undang-undang, Suruhanjaya mencadangkan decriminalization (Proses dekriminalisasi adalah suatu proses dimana suatu perbuatan yang merupakan kejahatan karena dilarang dalam perundang-undangan pidana, kemudian pasal yang menyangkut perbuatan itu dicabut dari perundang-undangan dan dengan demikian perbuatan itu bukan lagi dilihat sebagai kejahatan. )

Dasar baru bertujuan untuk mengintegrasi penagih itu kembali ke dalam masyarakat, bukannya untuk mengasingkan mereka di penjara,

Dua tahun kemudian, kerajaan Portugal meluluskan cadangan-cadangan Suruhanjaya undang-undang ini. kita mungkin boleh mengambil iktibar daripada apa yg telah dilakukan oleh Portugal dalam menangani masalah dadah di negara mereka sejak lebih 10 tahun lalu, yang mana yg pertama kali diadakan oleh sesebuah negara di dunia ini pada zaman sekarang. Perkara tersebut ialah 'decriminalization on drugs'. Perkara ini memang nampak pelik, iaitu memerangi dadah dengan cara mengubah undang2 sedia ada tentang dadah (tanpa perlu ikut undang2 negara USA dsb.), dan lebih menumpukan kepada pemulihan dan perawatan.

dan sepuluh tahun selepasnya, inilah hasilnya: 

Antara sedutan: 

Portugal decriminalized possession of all drugs in 2001. The outcome, after nearly a decade, according to a study published in the November issue of the British Journal of Criminology: less teen drug use, fewer HIV infections, fewer AIDS cases and more drugs seized by law enforcement. Adult drug use rates did slightly increase — but this increase was not greater than that seen in nearby countries that did not change their drug policies. The use of drugs by injection declined.
....
Portugal menjalankan dasar decriminalized 2001. Hasilnya, selepas hampir satu dekad, menurut kajian yang diterbitkan dalam isu bulan November jurnal British kriminologi penggunaan dadah remaja berkurang, kurang jangkitan HIV, kes-kes AIDS yang kurang dan lebih banyak ubat-ubatan yang dirampas oleh penguatkuasaan undang-undang.

Kadar penggunaan dadah dewasa sedikit meningkat — tetapi peningkatan ini lebih besar daripada yang dilihat di negara-negara yang berdekatan yang tidak mengubah dasar dadah mereka, Penggunaan dadah melalui suntikan menurun.

Perkara ini jika dilihat memang nampak pelik, tapi itulah hakikatnya, dan ini diakui sendiri oleh Presiden Majlis Aids Malaysia, Datuk Zaman Khan yang telah melawat Portugal dalam tahun lepas, dan menyebutnya didalam sebuah wawancara stesen radio tempatan, business fm. Beliau turut teruja dengan lawatan tersebut dan berharap ia mungkin dapat dicontohi oleh Malaysia. Tetapi kata beliau, usaha kearah itu perlu dimulakan oleh pihak rakyat sendiri, menerusi wakil politik untuk dibentangkan....kena ada suara pemula dari rakyat sendiri.

Fikirkanlah....Undang-undanglah yang mewujudkan mafia2 dan cartel2 dadah berleluasa.....dan rasuah pula bermaharajalela disebabkan peluang yang di'cipta' oleh undang2 tersebut.

Setakat runner2 atau keldai dadah yg kena hukum, adalah tidak adil, sedangkan jerung2 besar terlepas. Jerung2 besar kalu kena pun, boleh terlepas lagi sbb ada lawyer yg mahal (& kabel besar??). Hukuman mati yg dikenakan pula...adakah betul kalau mengikut Islam ?

Wajarkah seorang manusia dihukum gantung kerana membawa 200g tumbuhan bernama ganja contohnya? Mereka2 yang telah kena hukum gantung kebanyakannya adalah pengedar2 kecil. Bagi hukuman2 yang telah terlaksana....jika benar sah ikut hukum islam, it's ok, tapi jika ia salah dari sisi hukum Allah, siapakah yang sanggup menanggung dosa tersebut???

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej