Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Sunday, February 22, 2015

Another Najib nightmare in Felda Global, says Kadir

KUALA LUMPUR: Felda Global Ventures (FGV), perniagaan tani gergasi syarikat tersenarai diperkenalkan oleh Datuk Seri Najib Razak, satu lagi mimpi ngeri yang menunggu untuk didedahkan, kata bekas New Straits Times Press Ketua editor A Kadir Jasin.
Menulis dalam blognya semalam, beliau dipersetujui dengan commenter yang telah berkata bahawa masalah yang bermasalah kerajaan pelaburan Syarikat 1Malaysia Development Bhd tidak isu, tetapi FGV yang diubah.
FELDA Global, dibentuk daripada ladang-ladang yang dibuka oleh Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) dan Syarikat-syarikat yang ia melahirkan, adalah syarikat perladangan sawit ketiga terbesar di dunia.
Kadir berkata, bahawa Felda Global telah menjadi "satu lagi isu rumit" Najib dan sekutu beliau, Isa Samad, FGV dan Felda Pengerusi, dan bekas menteri besar Negeri Sembilan.
Sejak ia disenaraikan di Bursa saham, di mana harga saham naik daripada RM4.55 sehingga RM5.39 pada hari pertama dagangan, FGV telah beransur-ansur jatuh nilai, tutup pada RM2.82 sebelum cuti tahun baru Cina.
Saham-saham telah menurun 38% daripada harga tawaran awal, Kadir berkata. "Dalam Bahasa mudah, orang-orang yang membeli saham semasa tawaran syarikat awam, termasuk berpuluh-puluh ribu peneroka, telah mengalami kerugian atas kertas sebanyak RM1, 730 untuk setiap 1,000 saham yang mereka pegang."
Ex-NSTP editor questions the collapse of FGV's share value and effect on settlers
FREEMALAYSIATODAY.COM
Like ·  · 

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej