Hukum Sedeqah Pahala Amalan Kepada Si Mati
Oleh
Ust Zaharuddin Abd Rahman
Apakah hukum seseorang menghadiahkan pahala amalan ibadahnya kepada orang mati
iaitu seperti membaca al-Fatihah buat si mati dan seumpamanya, tidak kira samada
dari kalangan ahli keluarganya atau selainnya..adakah pahala tersebut sampai
kepada si mati ?
Jawapan :
Sebelum menjawab persoalan ini, adalah terlebih baik kiranya pembaca dapat
memahami bahawa amal ibadat seseorang terbahagi kepada 3 jenis :-
1) Amal Ibadah ‘Badaniah' semata-mata : Iaitu ibadat yang dilakukan oleh tubuh
semata-mata seperti solat, puasa, membaca al-quran dan lain-lain.
2) Amal ibadah ‘Maliah' : Iaitu amal ibadat berbentuk harta semata-mata, seperti
zakat, sedeqah.
3) Amal ibadah yang mengandungi unsur ‘badaniah' (dilakukan oleh tubuh) dan
‘maliah' ( berbentuk harta) serentak ; ianya seperti Haji.
Maka bagi menjawab persoalan di atas, secara umumnya seperti berikut :-
a- Para ulama ahli sunnah wal jama'ah telah bersepakat bahawa sesetengah amalan
boleh di hadiahkan pahalanya kepada orang lain. Ia adalah amalan berikut ( Rujuk
: Hasyiah Ibn ‘Abidin , 1/605 ; Nihayatul Muhtaj , 6/92 ; Mughni al-Muhtaj ,
3/96 ; al-Mughni, 2/567 ) :-
1- Sedeqah harta dan yang sepertinya.
2- Doa & istighfar.
3- Apa-apa jenis Ibadat yang boleh diwakilkan. (seperti haji)
Antara dalil utama mereka adalah :-
a) Erti firman Allah : "Dan mereka yang datang selepas kumpulan itu , berdoa Ya
tuhan kami ampunkanlah dosa kami dan saudara-saudara kami yang sebelum kami
telah beriman" ( Al-Hasyr : 10 )
b) Firman Allah ertinya : "Dan pintalah ampun bagi dosa kamu dan dosa orang
mukmin" ( Muhammad : 19 )
c) Bertanya seorang sahabat kepada Nabi SAW: ertinya " Ya Rasulullah SAW ,
sesungguhnya ibuku telah meninggal, adakah jika aku bersedeqah untuknya, maka
pahala sedeqah ini dapat memberi manfaat kepadanya? , Nabi SAW menjawab : " Ya"
( Riwayat Abu Daud & Tirmidzi ; Imam Tridmidzi mengatakannya Hasan ; juga
diriwayatkan oleh al-Bukhari dengan sedikit berbeza lafaz tetapi ertinya sama)
d) Seorang lelaki bertemu Nabi SAW lalu bertanya " Ibu telah meninggal, dan ada
meninggalkan harta tetapi ia tidak membuat sebarang wasiat terhadap hartanya,
adakah jika aku menyedeqahkan hartanya maka dosanya boleh terhapus ? Nabi
menjwab : ya" ( riwayat Muslim , Nasaie , tirmidzi dan lain-lain)
Hasil kefahaman dari dalil-dalil di atas :
* Doa muslim kepada yang lain samada hidup atau mati, adalah boleh membantu
saudaranya dalam bentuk syafaat, sebagaimana kata Imam al-‘Iz bin Abd Salam "Doa
adalah suatu bentuk syafaat (bantuan) yang diharuskan buat ahli keluarga dekat
dan rakan yang jauh" ( Qawa'id al-Ahkam , 1/135 ).
* Amalan sedeqah harta boleh memberi manfaat kepada si mati. Bagaimanapun Imam
As-Syawkani ( w 1255 H) dan Syeikh Muhd Rashid Ridha ( w 1354 H) berpendapat
amalan sedeqah ini khas untuk anak si mati sahaja. Menurut mereka, sedeqah dari
orang asing tidak sampai pahalanya kepada si mati. (Lihat Nayl awtar , 4/99).
Bagaimanapun Imam An-Nawawi (w 676 H) serta jumhur ulama sebelum as-Syawkani
telah pun membawa hujjah bahawa sedeqah bukan dari anak juga boleh sampai kepada
si mati dengan dalil berikut :-
1) Ijma' , ia telah ditegaskan oleh Ibn Quddamh ( w 620 H), An-Nawawi dan Ibn
Khathir.
2) Telah sabit dalam hadtih bahawa Nabi SAW telah mengiakan pelupusan hutang
beberapa orang sahabat, walaupun ia di bayar oleh bukan ahli keluarga si mati.
b- Adapun amalan-amalan lain terutamanya dari kumpulan amalan berbentuk
‘badaniah' semata-mata dan berbentuk gabungan antara amalan tubuh dan harta,
Para ulama terbahagi kepada dua kumpulan besar, ia seperti berikut : -
* Majoriti ulama berijtihad mengatakan ianya tidak boleh dihadiah dan tidak
sampai kepada si mati jika dihadiahkan. Ia adalah pandangan Imam As-Syafie dan
sebahagian besar ulama mazhab Syafie, ia juga pandangan Imam Malik, Imam Izzudin
Bin Abd Salam.
Antara dalil utama kumpulan ulama yang melarang ini adalah seperti berikut :-
1) ((وأن ليس للإنسان إلا ما سعى ))
Ertinya : "Dan sesungguhnya setiap manusia tidak akan memperolehi kecuali apa
yang diusahakan.." ( An-Najm : 39 )
2) ((ولا تكسب كل نفس إلا عليها , ولا تزر وازرة وزر أخرى))
Ertinya : "Dan tidaklah seseorang berusaha (beramal) kecuali ia akan
memperolehinya , dan tidaklah seseorang kamu menanggung dosa dan beban orang
lain" ( Al-An'am : 164 )
3) Hadith Nabi SAW
إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث : صدقة جارية , أو علم ينتفع به من بعده ,
أو ولد صالح يدعو له
Ertinya : "Apabila mati anak adam, terputus semua amalannya kecuali tiga perkara
: Sedeqah jariah, Ilmunya yang dimanfaatkan orang selepas kematiannya, dan
anaknya yang soleh yang mendoakannya"
Bagaimanapun, Mazhab Hanafi, Hanbali secara umum dan sekumpulan kecil dari
mazhab Maliki, ulama mutaakhirin dari mazhab Syafie dan Imam Al-Qurtubi pula
berpendapat : Harus dan pahala seluruh jenis ibadat sampai kepada si mati, iaitu
jika ia diniatkan hadiah kepadanya. Ini beerti menurut ijtihad kumpulan ulama
ini, semua ibadat seperti solat, puasa, haji, membaca al-quran, sedeqah harta,
doa dan lainnya, akan sampai pahalanya kepada si mati. Imam al-Qurtubi
mengatakan bahawa sedeqah tidak semestinya dengan harta (al-Bahr al-Raiq,3/64
cet dar al-Kitab al-Islami; At-Tazkirah fi Ahwal al-Akhirah, 1/101)
Manakala Imam Ahmad Bin Hanbal secara peribadi pula mempunyai pandangan
pertengahan antara kedua kumpulan di atas dimana beliau berijtihad HARUS
menyedeqahkan pahala membaca al-Quran kepada si mati.
Imam ahmad mengatakan :
" وأي قربة فعلها وجعل ثوابها للميت المسلم نفعه ذلك إن شاء الله , والمسلمون في كل
عصر ومصر يجتمعون ويقرأون القرآن ويهدون ثوابه إلى موتاهم من غير نكير "
Ertinya : Dan apa jua amalan taqarrub yang telah dibuat dan dijadikan pahalanya
kepada si mati yang Muslim, maka ia telah memanfaatkan si mati inshaAllah, dan
orang Islam di setiap zaman dan tempat berkumpul dan membaca al-Quran serta
menghadiahkan pahalanya kepada si mati mereka tanpa sebarang bantahan" (Al-Mughni,
2/566)
Ijtihad beliau disokong oleh sebahagian daripada ulama mazhab Syafie seperti
Imam Ibn Solah, Al-Muhib at-Tabari lain-lain. Imam Ibn Quddamah Al-Hanbali ( w
620 H) berkata : " sejak turun temurun di setiap zaman muslim berkumpul dan
membaca al-Quran serta mendoakan pahalanya kepada muslimin yang telah meninggal,
Nabi SAW pernah bersabda bahawa si mati di azab dengan sebab ratapan dan raungan
si hidup, maka tiada sebab mengapa Allah menghalang pahala kebaikan sedangkan
azab boleh samapi kepada si mati.." (Rujuk al-Mughni, 2/226 cet Dar Ihya at-Turath
al-Arabi)
Secara ringkas antara dalil-dalil kumpulan ulama yang membolehkan ini adalah
hadith-hadith yang menyebut tentang keharusannya dalam jenis ibadah Puasa, Haji,
Doa, Istighfar dan lain-lain, yang mana menurut ijtihad mereka ia termasuk
secara langsung atau tidak dalam bentuk ibadah ‘badaniah' semata-mata dan juga
gabungan badaniah (tubuh) dan harta. Berdasarkan dalil ini mereka men ‘qias'kan
kepada semua jenis ibadah.
Demikianlah, beberapa pandangan para ulama muktabar ahli sunnah wal jama'ah
dalam tajuk ini, kesemua mereka sebagaimana yang dapat dibaca, berijtihad dalam
memahami dalil-dalil. Justeru, kiranya ada individu yang ingin menyedeqahkan
bacaan Al-Quran seperti Al-fatihah dengan sebagainya, tidak harus kita
menolaknya secara putus (qat'ie) kerana mereka juga mempunyai dalil walaupun
menurut majoriti ulama, dalil mereka di anggap lemah oleh yang menolak
(kecualilah jika terdapat unsur-unsur bid'ah terhasil dari perkara-perkara
luar). Apa yang penting adalah menghormati hasil ijtihad para ulama yang
berkelayakan
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Mesej