- Politik dari sudut Islam
Assalamu'alaikum wmwb semua,
Diharap article di bawah ini dapat menjelaskan segala kekusutan
mengenai hukum berpolitik dalam Islam. Kita dapati ramai di kalangan
masyarakat kita yang amat cetek pengetahuan dan kesedaran politik.
Dari survey yang telah dibuat sekitar 1998 oleh sebuah agency
independent, hanya 58% bangsa Melayu yang layak mendaftar mengundi
telah mendaftar berbanding dengan 72% di kalangan India dan 94% di
kalangan bangsa Cina. Angka untuk yang pergi mengundi pula mungkin
lebih rendah.
Yang paling saya sedih ialah ada kumpulan atau jemaah Islam yang
menolak politik secara total. Saya merupakan seorang karkun Tabligh
juga tetapi telah lebih cenderung kepada parti PAS dan menjadi aktif
sekarang sebagai pendokong PAS. Ini disebabkan kesedaran yang timbul
selepas pelbagai selidikan, perbincangan, perbahasan dsb dengan
inisiatif sendiri untuk mendapat gambaran jelas tentang politik.
Malangnya ramai di kalangan ahli Tabligh yang tidak berminat untuk
berpolitik atau menganggap politik bukannya Sunnah sedangkan seperti
yang saya tulis tempohari, menegakkan hukum Allah (adakah cara lain
selain memegang tampuk kuasa politik) merupakan Sunnah Rasulullah
s.a.w. yang paling besar dan menjadi fardhu ke atas kita. Jadi kenapa
kita lebih menekankan Sunnah-sunnah kecil yang samada sunat atau
wajib sedangkan ada Sunnah yang lebih agung?
Maafkan saya kerana komen ini. Tulisan dan pandangan saya adalah
untuk kebaikan dan kemenangan Islam. Alangkah indahnya jika jemaah
Tabligh yang mempunyai keahlian (tidak formal) beserta sympathizers
dianggarkan sekitar 500,000 orang di Malaysia ini sama-sama berjuang
menegakkan negara Islam dan tertegaknya hukum Allah. Dengan cara itu
akan memudahkan kita berdakwah dengan iman dan amal tanpa banyak
halangan. Dengan kuasa politik nanti, kita boleh mengurangkan sarang
maksiat dan mengadakan banyak program kesedaran untuk remaja yang
memang sengaja dirancang dan dipupuk oleh UMNO/BN supaya jauh dari
Islam.
Mahathir pandai mengatakan di dalam banyak majlis menyeru masyarakat
menghayati Islam yang sebenar dan bukannya Islam ala PAS, kununnya.
Tapi bagaimana Islam sebenar mengikut UMNO? Apa yang ada sekarang
kah? Kalau kita biarkan UMNO/BN memerintah lebih lama saya yakin
Malaysia akan menjadi Turki. Tanda-tanda ke arah itu sudah ada
(mengurangkan bantuan ke sekolah ugama, tidak mengiktiraf sekolah
pondok, khutbah diseragamkan dan lebih mengampu UMNO/BN, tazkirah dan
kuliah diharamkan, hukum menutup aurat sentiasa di kelirukan oleh
Astora Jabat dan Jakim sendiri, masjid untuk solat - lepas doa mesti
balik, dan banyak lagi).
Saya meminta izin dari Minda Rakyat (Mengapa orang Islam perlu
berpolitik) untuk membuat salinan article di bawah dan disebarkan
kepada saudara kita yang lain. Diharap semua netters juga memainkan
peranan menyebarkan article seumpama ini. Pedulikan jika orang kata
kita spamming - kita tidak ada cara lain lagi. Kalau UMNO/BN dok
spamming dan paksa rakyat percaya berita fitnah oleh Bernama, BH, UM
semua kenapa boleh pula?
Diharap sebarkan juga kepada semua karkun Tabligh yang anda kenali
supaya mereka sedar kebenaran politik Islam. Tampalkan di
masjid/surau/kilang dsb juga.
Wassalam
Mengapa orang Islam perlu berpolitik? From: "Syed Mohamed"
<smham@...>
To: <dppkd@...>
Subject: Pertanyaan yg penting!
Date: Sat, 17 Feb 2001 19:13:12 +0800
Assalamualaikum wbt....
USTAZ,
saya ni bukanlah mewakili mana mana parti politik,dan saya ada soalan
penting untuk ditanya kepada ustaz.Saya harap sangatlah ustaz dapat
menjelaskan persoalan saya ni berdasarkan hujah dan dalil naqli
Alquran dan juga hadis soheh.
Adakah menubuhkan sesuatu parti politik itu haram? Setahu saya di
Arab Saudi tiada parti politik kerana katanya ia boleh
memecahbelahkan umat. Jadi apakah hukumnya penubuhan parti politik
ini? Kerana setahu saya semasa zaman nabi terdahulu tiada seorang
nabi,para anbiya dan syuhada yg menubuhkan parti utk mendaulatkan
Islam.Malahan penubuhan parti politik inipun sebenarnya bukan datang
dari islam malahan ianya diasaskan oleh org kafir!
Lagipun, bukannya saya ni jahil sangat mengenai keadaan politik di
negara ini. saya tahu bahawa pihak pemerintah pun banyak menyeleweng
dari islam! Umat islam hanya akan bersatu dibawah kalimah
laailahaillalah dan tiada pertikaian pun mengenainya! Tapi saya agak
ragu ragu dgn memperjuangkan islam ini dgn menubuhkan parti!mengapa
tidak boleh kita perjuangkan islam melalui cara dakwah spt pertubuhan
tabligh tersebut?
Lagipun,saya dapati bahawa cara mereka berdakwah ialah dgn
memantapkan iman dan amal.Saya berkata sedemikian kerana inilah baru
kali pertama saya mengikuti tabligh selama 3 hari bertempat di Naza
Plantations, Raub, pahang. Sepanjang saya mengikuti tabligh
tersebut,Banyak perkara telah saya belajar. Tujuan tabligh inipun
sebenarnya bukannya utk hanya berdakwah pada org,tapi utk
mentarbiahkan diri sendiri,agar Iman dan amal dapat dimantapkan.Saya
dapat merasakan sendiri persaudaraan islam,dan Allah telah merahmati
dan memberkati kami dgn memberikan pengertian sebenar tentang hakikat
kehidupan!!
Dan apa yg menakjubkan hati saya ialah ada diantara jemaah tabligh
ini ada yg sebelum ini tak pernah sembahyang dan tak FAHAM apa itu
agama pun, Menangis kerana keinsafan dan mula Faham akibat daripada
usaha Ustaz yg memberikan syarahan, bayan dan majlis taalim mengenai
Iman dan amal!!
Dan saya pun berfikir semula tentang usaha Parti Pas khususnya.banyak
yg berbicara mengenai kepentingan kembali pada Alquran dan assunnah.
Memang betul, usaha itu perlu disokong,tapi, kebanyakan masy. kita
hari ini tak paham kenapa kena kembali pada Alquran dan sunnah, Sebab
apa ustaz, SAYA percaya kerana iman dan amal mereka sendiri AMAT
RAPUH!! Salah satu perkara yg amat amat ditekankan semasa tabligh
itu ialah SEMBAHYANG BERJEMAAH. Kita boleh lihat betapa kosongnya
masjid dan surau hari ini!!Jadi tak hairanlah masy.kita terus berada
dalam kelalaian!!
Saya percaya jika pihak PAS menekankan usaha iman dan amal ini dalam
dakwah dan ceramah mereka,insyaallah masy. akan mula paham!
Jadi saya amatlah berharap pada ustaz utk menerangkan kepada saya
mengenai persoalan diatas. Saya yg tak ada ijazah agama ni tak tau
apa pun! Kalau boleh penjelasan itu jangan lah terlalu bias. Pegang
pada kebenaran..
Jazakallahu khairan kathira.
Muhammad Syafiq
Jawapan Ustaz Ali Muda
Wa`laikumussalam warahmatuLlah.
Alhamdulillah, sdr telah diberi taufik oleh Allah s.w.t. utk memahami
Islam atau sebahagian drp Islam. Daripada seorg yg kurang faham apa
peranan agama menjadi seorg yg merasakan kemanisan hidup beragama.
Bersyukur juga kerana sdr telah terlibat dgn salah sebuah pergerakan
yg cintakan Islam dan ingin melihat Islam didaulatkan di bumi Allah
s.w.t. ini, w/pun dgn caranya yg tersendiri.
Persoalan sdr ini berfokus kpd cara utk menegakkan Islam, setelah sdr
bersetuju bahawa pemerintah umat Islam hari ini tidak boleh
diharapkan utk mendaulatkan Islam secara syumul. Persoalannya apakah
boleh Islam diperjuangkan menerusi penubuhan parti politik, yg
menurut sdr, tidak pernah dilakukan oleh para nabi dan Nabi Muhammad
s.a.w. Arab Saudi juga, menurut sdr, mengharamkan penubuhan parti
politik kerana boleh memecahbelahkan umat.
InsyaAllah, saya akan menjawab persoalan sdr ini dgn cara
akademik/ilmiah berdasarkan hujah tanpa bias kpd mana2 pihak, w/pun
sdr sendiri telah menunjukkan kecenderungan sdr kpd satu pihak.
Harapan saya, jika jawapan saya ini tidak menjurus kpd kecenderungan
sdr, janganlah sdr anggap saya bias. Maka sukalah saya tegaskan
bahawa saya juga tidak menganggotai mana2 parti politik kerana saya
ingin bebas membuat penilaian berdasarkan ilmu yang saya belajar.
Jika ilmu saya mengatakan 'itu', maka tiada siapa berhak menidakkan
kebenarannya melainkan dgn hujah ilmu juga, bukan dgn sentimen,
fanatik, prasangka dan sebagainya. Mungkin orang lain berpendapat
berlainan berdasarkan ilmu juga, maka saya terima hal itu atas
prinsip 'al-khilaf al-masyru`' (khilaf yg dibenarkan syarak), jika ia
berada dlm lingkungan perkara cabang atau ranting (furu`), bukan
pokok (Usul). Dan ILMU yg saya maksudkan ialah kefahaman yg mendalam
terhadap sesuatu persoalan, dgn perantaraan alat2 yg disepakati utk
menuju kpd kefahaman itu.
Jika persoalannya ialah berkaitan hukum atau pandangan Islam dlm
sesuatu perkara, maka sudah pasti alat2 yg wajib utk menuju kpd
kefahaman yg sebenar ialah kefahaman asas terhadap sumber Islam iaitu
nas2 al-Quran dan hadis (yg sahih) serta perbahasan ulama yg muktabar
ttgnya. Oleh kerana nas2 al-Quran, hadis dan perbahasan ulama
muktabar itu kebanyakannya dalam B. Arab, maka kefahaman mendalam dlm
bahasa itu adalah satu keperluan yg wajib. Tidak cukup setakat itu,
kefahaman yg mendalam terhadap ilmu disiplin berhujah dgn al-Quran
dan hadis (iaitu ilmu Usul al-Fiqh dan Qawa`id al-Fiqh) adalah juga
suatu yg mesti dan wajib.
Berbalik kpd persoalan sdr, apakah masyru` (dibenarkan syarak)
penubuhan parti politik utk menegakkan Islam?
Sdr beranggapan ia tidak masyru` berdasarkan hujah2: (1) Di Arab
Saudi tiada parti politik kerana menurut mereka parti politik boleh
memecahbelahkan umat, (2) Tiada seorang nabi dan para pejuang syuhada
zaman dulu yg berjuang menegakkan Islam melalui parti politik, (3)
Parti politik berasal drp sistem kafir, (4) Parti politik boleh
digantikan dgn cara berdakwah kpd iman dan amal, spt yg dilakukan
oleh Jamaah Tabligh.
Demikian hujah2 sdr. Tetapi saya ada hujah2 lain yg menunjukkan
penubuhan parti politik Islam sebg suatu yg masyru` bahkan dituntut
dlm zaman sekarang. Hujah2 saya spt berikut:
1) Tiada nas s/ada dlm al-Quran, hadis atau kata2 ulama terdahulu yg
muktabar bahawa penubuhan parti politik itu dilarang syarak. Dlm
syariah (Usul al-Fiqh), ada satu kaedah yg berbunyi "Aslul Asy-yaa'
al-Ibahah" (Asal sesuatu perkara itu adalah harus). Semua perkara di
dunia ini asalnya harus, melainkan setelah datangnya nas2 yg
melarangnya, barulah hukumnya bertukar menjadi haram atau makruh,
ataupun apabila datangnya nas2 yg menyuruhnya, maka ia pun bertukar
menjadi wajib atau sunat. Antara haram dan makruh, atau antara wajib
dan sunat, adalah berdasarkan sejauh mana larangan dan suruhan itu,
dgn sokongan nas2 yg lain, yg difahami oleh ulama yg berkecimpung dlm
bidang ilmu prinsip pengeluaran hukum Islam (iaitu ilmu Usul al-
Fiqh), dgn sokongan ilmu yg luas ttg hadis Nabi s.a.w., yg merupakan
praktis kpd seluruh hukum Islam yg wujud sebelum kemangkatan baginda.
Oleh kerana tiada nas yg melarang, maka penubuhan parti politik
adalah harus. Itulah asal dan dasarnya.
2) Apabila kita bercakap mengenai parti politik Islam (iaitu parti yg
berjuang utk mendaulatkan Islam), maka kita telah terkeluar drp asal
dan dasar hukum tadi (harus). Hukum itu telah bertukar menjadi
sekurang-kurangnya sunat, kalaupun tak wajib. Ini berdasarkan nas al-
Quran yg bermaksud: "Dan bertolong menolonglah kamu dlm perkara
kebajikan dan taqwa, dan janganlah kamu bertolong menolong dlm
perkara dosa dan permusuhanc" (Al-Maidah: 2). Jika parti Islam
bertujuan utk bergabung tenaga menegakkan Islam, bagaimana ia
dikatakan haram, sedangkan ia bertepatan dgn kehendak ayat tersebut?
Apatah lagi tiada satu nas pun yg melarangnya.
3) Walau bagaimanapun, jika kita merujuk kpd nas yg lain, kita dapati
penubuhan parti politik dlm sebuah negara demokrasi spt Malaysia
adalah dituntut oleh syarak. Ada nas yg bermaksud "Sesungguhnya Allah
menyukai orang2 yg berjuang di jalan-Nya dlm satu saf
(barisan/front/organisasi) seumpama sebuah bangunan yg berdiri
teguhc" (Al-Saf: 4). Alangkah bodohnya umat yg ingin melihat Islam
tertegak di muka bumi, tanpa membuat persediaan yg lebih baik drp
kaum yg ingin merobohkan Islam atau yg berpura-pura cinta Islam (spt
yg sdr sendiri faham), ataupun sekurang-kurangnya membuat persediaan
yg setanding dgn musuh itu. Adakah Allah s.w.t. akan menolong dgn
mukjizat semata-mata tanpa wujudnya usaha yg tersusun dan sistematik
drp para pejuang? Sedangkan Nabi s.a.w. sendiri tidak diberikan
mukjizat melainkan setelah banginda bekerja keras siang malam dgn
tulang empat kerat.
Kalaulah musuh ada barisan/front/organisasi yg memonopoli sistem
demokrasi, apakah pejuang Islam perlu pejam mata dan pekakkan telinga
saja atas alasan demokrasi, parti politik dan pilihanraya adalah
sistem ciptaan org kafir!!?? Apakah patut pejuang Islam membiarkan
saja kerusi eksekutif yg berkuasa mencipta undang2 ke atas umat di
dewan rakyat, parlimen, dewan undangan negeri dll diduduki oleh puak
yg benci kpd Islam secara zahir batin atau secara batin sahaja
(terlihat kebenciannya secara luar kawalan/ tak sengaja)? Realiti
dan hakikatnya, sama ada rakyat suka atau tidak, org yg menduduki
kerusi2 eksekutif itulah yg mencipta, menggubal, meminda atau
membatal undang2 sebaik sahaja mereka berkuasa setelah menang dlm
pilihanraya 'demokrasi'. Bila mereka memiliki kuasa itu, persetankan
sahaja kehendak rakyat terbanyak. Mereka kata mereka telah diberi
mandat selama 5 tahun, kalau tak setuju, tunggu 5 tahun!! (W/pun
mandat itu diperolehi secara penipuan spt undi pos yg menjadi taboo
kpd pembangkang). Bila mereka kata kita tak boleh laksanakan hukum
jenayah dlm al-Quran (hudud), rakyat (termasuk org yg cintakan al-
Quran dan Islam spt sdr) terpaksa terima. Bila mereka kata harga
barang itu ini dinaikkan, semua rakyat terpaksa bayar w/pun perit.
Bukanlah susah utk mencipta beberapa rasional di sebalik kenaikan
harga barang itu dgn sokongan sedikit 'statistik' atau 'angka' yg
entah betul ke tidak. Rakyat terima ajelah. Bila mereka nak langgar
perjanjian yg mereka sendiri buat, rakyat pun terpaksa akur, sebab
mereka masih berkuasa sebg kerajaan pusat.
Jika itu realiti dan hakikat posisi kuasa pd hari ini, kenapa pejuang
Islam perlu mengasingkan diri dan lari drp merebut peluang utk
melaksanakan Islam melalui kuasa? Apakah Nabi s.a.w. mampu
melaksanakan Islam tanpa kuasa yg diusahakan? Bukankah perpindahan dr
Mekah ke Madinah (Hijrah) itu sebg satu strategi utk mempraktikkan
Islam melalui kuasa politik/pemerintahan di sebuah negara yg bebas
dan berdaulat (w/pun bukan secara parti politik spt hari ini)? Secara
logiknya, adakah baginda akan berjaya menegakkan Islam tanpa
berhijrah mendapat sebuah negara yg berkuasa politik? Adakah Islam
akan boleh dilaksanakan sepenuhnya tanpa sebuah negara dan isitem yg
beas dan tersendiri? Bukankah baginda telah boleh berdakwah, beriman
dan beramal di Mekah? Kalau dah boleh, kenapa sibuk2 mengajak para
Sahabat r.a. berhijrah? Sedangkan beramal di Mekah itu mendapat
pahala yg paling besar?
Jawapan kpd soalan2 di atas ialah "kuasa eksekutif itu adalah asasi
utk mempraktikkan Islam secara syumul di bumi Allah s.w.t. ini".
Zaman Nabi s.a.w. ia (kuasa eksekutif) itu didapati melalui hijrah
dan jihad di medan, manakala zaman ini (dlm konteks M`sia dan
kebanyakan negara), ia diperolehi melalui pilihanraya.
Kita perlu faham, Islam itu bukan sekadar iman dan amal spt solat,
zakat, haji, zikir atau baca al-quran shj. Kalau itulah shj Islam,
Nabi s.a.w. tak perlu berhijrah, sebab semua itu boleh dilakukan di
Mekah, dgn pahala yg paling besar lagi. Itu semua amal individu,
kalau tak ada negara dan kuasa pun kita boleh amalkan ibadat2 itu.
Tetapi Islam lebih luas drp itu. Ada banyak lagi suruhan Allah s.w.t.
yg tidak boleh dilaksanakan jika Islam tidak mempunyai negara atau
kuasa berdaulatkan al-Quran dan sunnah, spt suruhan melaksanakan
hudud (sistem kawalan jenayah secara Islam), suruhan melaksanakan
ekonomi Islam secara total tanpa campuran riba, suruhan jihad
memerangi musuh yg mengkhianati umat Islam, suruhan mengharamkan
segala yg diharamkan Allah s.w.t. (spt arak, judi dll) dan
menghalalkan segala yg dihalalkan-Nya (tazkirah bulan Ramadhan,
ceramah agama, perhimpunan aman dan segala perkara yg bukan bertujuan
jahat) dan yg paling besar sekali ialah suruhan menyebarkan rahmat
kpd sekalian alam. Hampir semua pemimpin umat Islam hari ini tidak
melaksanakan agenda terbesar Islam ini kerana mereka bernegara dan
kuasa sekular. Org bukan Islam, khususnya kuasa2 barat semakin
memandang lekeh kpd Islam di zaman pemimpin2 Islam sekular berkuasa
kini. OIC? ...diketawakan saja!! Malaysia negara contoh?? cnampaknya
lebih kpd syok sendiri!!
4) Kalau demikianlah hal dan realitinya hari ini, maka tak mungkin
hanya dgn berdakwah keluar 3 hari, 10 hari, 40 hari, sebulan, 4 bulan
bahkan setahun sambil beramal ibadat individu (solat, zakat, haji,
zikir, baca al-Quran dan seumpamanya); tak mungkin dgn cara itu saja
negara Islam akan tertegak spt Nabi s.a.w. pernah sunnahkan di al-
Madinah al-Munawwarah. W/pun saya tak nafikan amalan2 itu juga adalah
baik. Tetapi baik semata-mata tanpa strategi jangka pendek dan
panjang, lebih dekat kpd sia2. Apakah amal sebegitu telah menepati
kehendak Allah s.w.t. kita berjuang dlm satu
saf/barisan/front/organisasi seperti sebuah bangunan yg terpacak
teguh tanpa goyah dek sebarang gegaran? Sedangkan musuh (yg jelas
atau yg spt musang berbulu ayam) sedang enak menjahanamkan Islam yg
syumul bawaan Nabi s.a.w., kita masih asyik berbalah ttg apakah boleh
berparti politik.
Maka dlm konteks hari ini, berparti politik utk menegakkan Islam
adalah lebih dekat kpd wajib berdasarkan satu prinsip al-Qawa`id Al-
Fiqhiyyah yg berbunyi "Maa laa yatimmu al-waajib illaa bihii fahuwa
waajib" (Sesuatu perkara, yg tidak akan sempurna perkara yg telah
wajib melainkan dengannya, maka perkara itu menjadi wajib juga
hukumnya). Mendaulatkan Islam secara syumul (menyeluruh) s/ada dlm
bidang akidah, akhlak, ibadat, muamalat, munakahat, jinayat, jihad,
dan sebagainya itu adalah satu kewajipan yg telah pasti berdasarkan
nas2 yg telah sedia ada dlm al-Quran dan hadis sahih. Tetapi banyak
bidang itu tidak dpt dilaksanakan tanpa wujudnya negara, kuasa dan
sistem Islam yg memimpin. Maka mewujudkan negara, kuasa dan sistem
Islam itu wajib hukumnya.
Dlm konteks hari ini, negara, kuasa dan sistem itu tak akan dapat
dicapai melainkan dgn cara2 spt: pilihanraya demokrasi (di kebanyakan
negara umat Islam w/pun demokrasi palsu), revolusi (spt Iran 1979),
reformasi (spt Indonesia, Filipina). Dua cara terakhir itu boleh
mengakibatkan mudharat dan tumpah darah, maka hendaklah dielakkan
selagi ada jalan yg lebih selamat, iaitu pilihanraya demokrasi.
Oleh kerana pilihanraya demokrasi itu hanya boleh disertai oleh parti
politik berdaftar, maka menjadi kewajipanlah kpd pejuang Islam utk
mendaftarkan paling kurang sebuah parti politik yg khusus utk
menegakkan Islam. Kalau tidak, tak boleh masuk pilihanraya. Kalau tak
boleh masuk pilihanraya, tak mungkin akan dapat duduk di kerusi
eksekutif itu. Kalau tak duduk, tak mungkin berkuasa dlm realiti
negara hari ini!! ccccAda sesiapa lagi yg nak menidakkan realiti
semasa secara membuta tuli???
5) Kalau pemerintahan dah OK (adil, bersih, bertanggungjawab macam al-
Khulafa' al-Rasyidin), memang tak perlu kpd parti2 politik, sebab
memang boleh menyebabkan perpecahan. Tetapi apakah pemerintah hari
ini boleh membuktikan keadilan, kebersihan dan kebertanggungjawaban
spt para khalifah yg dipuji oleh al-Quran dan mendapat didikan secara
langsung drp Nabi s.a.w. itu? Tak ada!!c termasuklah kerajaan Arab
Saudi sendiri. Kalau dah macam khalifah, tak kan dia benarkan
tanahnya digunakan oleh Syaitan Terbesar (USA) sebg pangkalan utk
menyerang saudara Islamnya di Iraq. Sebaliknya, ketidakwujudan parti
politik langsung spt di Saudi lebih membawa kemudaratan kpd umat
kerana pemerintah boleh berbuat apa saja tanpa siapa berani menegur.
6) Tidak semua perkara yg dicipta oleh org bukan Islam/kafir itu
haram diguna pakai oleh umat Islam (spt sistem pilihanraya dan parti
politik). Yg menjadi haram sesuatu perkara itu bukan sebab ianya
dicipta oleh org bukan Islam, tetapi sebab dah ada nas yg
mengharamkannya.
7) Tak semua perkara yg Nabi sa.w. tak buat, maka kita pun tak boleh
buat. Nabi s.a.w. tak buat jalan raya berturap, bangunan tinggi2,
pejabat agama, masjid surau yg banyak, tabung haji, dsb.nya. Tapi
apakah kita pun diharamkan membuat perkara2 baik itu atas alasan
baginda tak buat? Jadi kalau baginda tak buat parti politik yg sama
sebijik macam hari ini pun, apa salahnya kita kreatif sikit dlm
perjuangan Islam ini, demi melawan kekuatan sistem musuh?
8) Parti politik Islam pun bukan hanya berpolitik saja, mereka juga
mendukung agenda dakwah, iman dan amal. Bahkan dakwah, iman dan amal
yg lebih luas lagi drp yg tak berparti politik. Cuma kalau ada sikit2
kelemahan tu, memang manusia tak ada yg sempurna. Perbaikilah mana2
yg tak sempurna tu, setelah sedar dan tahu dasarnya betul dan tepat
dgn kehendak Islam. Jgn kerana beberapa kelemahan itu, kita pun turut
memusuhinya atau lebih sedih lagi kita pergi sokong parti jahiliyah
pula. Ini yg parah nih!!
Kalau Jamaah Tabligh amat menitikberatkan pasal solat secara
berjemaah di masjid (dan inilah yg sepatutnya), ajaklah ahli2 parti
Islam berjemaah sama. Jgn kerana beberapa kerat yg tak berjemaah
(atau yg tak solat pun ada), maka Tabligh terus hukum ahli parti
Islam sebg tak beramal. Cuba Tabligh pergi dengar kuliah2 ilmu para
pemimpin parti Islam itu, bukankah mereka berdakwah kpd iman dan amal
juga?? Bila dah ramai sangat tu, biasalah ada yg nakal seorg dua. Itu
perlu ditegur dan dinasihat, bukan dihukum jahat terus. Ahli Tabligh
pun ada yg masih tak selayaknya. Kalau Tabligh kata mereka berusaha
meningkatkan diri dlm jamaah, begitu juga ahli2 parti Islam. Oleh
itu, bekerjasamalah. Jgn hentam menghentam atau undi parti sekular
pulak. Daftarlah sebg pengundi yg sah dan berilah undi utk parti yg
memperjuangkan Islam.
Sekian jawapan saya seikhlasnya, wassalam `ala man ittiba`a al-huda
Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020
koleksi kitab
Tuesday, February 24, 2015
Sedikit coretan dan luahan dari Karkun Tabligh, Diharap article di bawah ini dapat menjelaskan segala kekusutan mengenai hukum berpolitik dalam Islam
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Mesej