Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Tuesday, September 30, 2014

Mari kenali Iblis

Mari kenali Iblis.

Iblis ....  wazan bahasa arabnya ablasa, yublisu,  ibleesan yakni yg jauh dari rahmat !

Perangai iblees:  Tika para malaikat melalui Loh Mahfuuz, mereka ternampak tulisan di sana yg menyatakan ada di kalangan para Malaikat yg akan masuk neraka dan jauh dari rahmat Allah. Maka para Malaikat ketakutan yg amat sangat. Mereka pergi berjumpa dengan "guru" mereka yakni "Azaazil". 

Malaikat meminta "Azaazil" memohon agar mereka dihindarkan dari api neraka... maka "Azaazil" memohon kepada Allah agar para Malaikat dijauhkan dari azab api neraka.... padahal dia (Azaazil) tidak berdo'a untuk dirinya sendiri !

Begitulah Takabburnya si Azaazil ini. Dia menganggap yg dia sudah sangat sempurna, tiada dosa dan sangat tinggi di sisi Allah.

Dalam sebuah kitab karangan Imam Al-Ghazali menyebut bahawa nama Iblis itu disebut Al-Abid (ahli ibadah)pada langit yang pertama. Pada langit yang kedua disebut Al-Zahid. Pada langit yang ketiga disebut Al-Arif. Pada langit keempat disebut Al-Wali. Al-Taqi pula gelarannya di langit kelima, Al-Kazin di langit keenam dan Al-Azazil di langit ketujuh. Sementara di Loh Mahfuz disebut sebagai IBLIS.

Sikap azaazil ini... Bila dia dengar makhluq dimasukkan ke dalam neraka, dia mencela dan melaknat ahli dan isi neraka itu . .. padahal sepatutnya kita kena kata "Wal 'iyaazubillah !" BUKAN MENCACI DAN MELAKNAT !

Nama Ahli dari kalangan itu Ialah Azaazil !!!

Ini hendaklah menjadi pengajaran dan pelajaran kepada kita semua.....
Ameen !

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej